ویروس کرونا

ویروس کرونای جدیدی که در سال ۲۰۱۹ شیوع پیدا کرد، ناشی از نوع جدیدی از کروناویروس بود که در پایان سال ۲۰۱۹ در ووهان چین ظاهر شد. این ویروس، عضوی از خانواده کروناویروس‌ها به نامSARS-CoV-2  است.

مشابه کروناویروس‌هایی که باعث سندروم خاورمیانه‌ای و سندروم حاد تنفسی می‌شوند، این ویروس نیز احتمالاً از یک حیوان (احتمالاً خفاش، هرچند دانشمندان کاملاً مطمئن نیستند) به انسان منتقل شده است.

انواع سویه‌های کرونا

هنگامی که سویه‌ی دلتا به نوع غالب کرونا تبدیل شد، علائم تنفسی فوقانی شبیه سرماخوردگی شایع‌تر شد، درحالی‌که از دست‌دادن حس چشایی و بویایی کمتر از قبل دیده شدند.

سویه‌ی اُمیکرون، سریع‎تر و راحت‌تر به دیگران منتقل می‌شود. ممکن‌ است فرد ناقل واکسینه شده یا بدون علامت باشد. با این حال، علائم خفیف‌تری نسبت به نوع دلتا دارد.

علائم کرونا یا کووید۱۹

علائم کووید ۱۹ بعد از ۲ الی ۱۴ روز ابتلا شدن به آن ظاهر می‌شوند. به نظر می‌رسد، با این که علائم زیر در برخی افراد خفیف است، ولی می‌تواند باعث بیماری شدید تنفسی و حتی مرگ شود. همچنین، ممکن است عوارضی مانند پنومونی (ذات‌الریه) یا برونشیت داشته باشد. این عوارض در نوزادان، افراد پیر، کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و افرادی که با بیماری قلبی یا ریوی مواجه هستند، شایع‌تر است.

سرفه

تنگی نفس

سردرد

درد عضلانی

لرز

گلودرد

از دست دادن حس بویایی

از دست دادن حس چشایی

آبریزش بینی

راه‌‌های

پیشگیری از ابتلای گروه‌های پرخطر

هنگام بررسی علائم ناشی از انواع مختلف کووید ۱۹، عوامل دیگری، مانند وضعیت واکسیناسیون، سن، مشکلات دیگر پزشکی که فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید قرار می‌دهد، نیز باید در نظر گرفته شود.

این افراد باید اقدامات احتیاطی را در مواجه با افراد آلوده به ویروس رعایت کنند، از مسافرت غیرضروری خودداری و از قرارگیری در مکان‌های شلوغ اجتناب کنند. اگر محیط اطراف آن‌ها همه‌گیری جمعی را تجربه می‌کند، تا جایی که امکان دارد در خانه بمانند و درصورت مشاهده اولین علائم، از دستورات پزشک پیروی کنند.

گروه‌های پرخطر

به نظر می‌رسد که گروه‌های زیر در صورت آلوده ‌شدن به ویروس، خطر بالایی برای ابتلا به بیماری شدید دارند:

افراد پیر

دیابتی‌ها

افرادی که آسم دارند

افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی

افراد درگیر با بیماری‌های قلبی

افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی

افرادی که بیماری کلیوی مزمن دارند

افراد درگیر با چاقی مفرط

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند

وبسایت دکتر قاسم معصومی - کرونا (کووید ۱۹)

دکتر قاسم معصومی، متخصص داخلی و گوارش و یکی از پزشکان باسابقه با سوابق متعدد دانشگاهی و اجرایی در آذربایجان غربی هستند. کلینیک ویدیواندوسکوپی دکتر معصومی، ارائه‌دهنده خدمات تشخیصی گوارشی در ارومیه است.

• ۱۳۶۴ - ۱۳۷۱ تحصیل در رشته پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • ۱۳۷۱ - ۱۳۷۵ رئیس شبکه بهداشت و درمان خوی، رئیس دانشکده پرستاری خوی، و رئیس مرکز بهداشت ارومیه
  • ۱۳۷۵ - ۱۳۷۹ دوره تخصص بیماری‌های داخلی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • ۱۳۷۹ تاکنون فعالیت در رشته داخلی در بیمارستان‌های ارومیه

پیشگیری از ابتلا به کرونا

واکسن

استفاده از ماسک

شستن دست‌ها

تشخیص کرونا یا کووید ۱۹

تشخیص کرونا شامل آزمایش‌های مولکولی و آنتی‌ژن است. در صورتی که آلودگی فرد به ویروس کووید ۱۹ تشخیص داده شد، آزمایش‌های بعدی برای تعیین شدت عفونت انجام می‌گیرند.

• آزمایش‌ مولکولی RT-PCR
  • آزمایش آنتی‌ژن
  • آزمایش آنتی‌بادی

آزمایش‌ مولکولی RT-PCR قابل‌اعتمادترین آزمایش برای تشخیص کرونا است. نمونه از گلو، بزاق یا بینی بیمار تهیه می‌شود. این آزمایش بر پایه‌ی تکنیک واکنش زنجیره‌ای پلیمراز انجام می‌شود که در آن میلیون‌ها کپی از DNA ژنومی ویروس تولید می‌شود. این روش می‌تواند کم‌ترین ماده‌ی ژنتیکی موجود در نمونه را نیز تشخیص دهد. آزمایش‌های مولکولی حساسیت بالایی دارد؛ بنابراین، نتیجه‌ی مثبت هرگز در تشخیص کووید ۱۹ اشتباه نخواهد بود.

تشخیص با

آزمایش آنتی‌ژن

این آزمایش نتایج سریع‌تری را نسبت به آزمایش PCR ارائه می‌دهد، اما احتمال عدم تشخیص عفونت فعال در آن وجود دارد. در آزمایش آنتی‌ژن، نتیجه در عرض یک دقیقه آماده می‌شود، اما برخلاف آزمایش مولکولی به ویروس بیشتری نیاز دارد تا نتیجه‌ی آزمایش مثبت شود. در بیشتر موارد اگر نتیجه آزمایش آنتی‌ژن منفی شود، پزشک برای اطمینان از نتیجه، انجام آزمایش PCR را نیز توصیه می‌کند.

تشخیص با

آزمایش آنتی‌بادی

آزمایش آنتی‌بادی برای بررسی پاسخ سیستم ‌ایمنی به SARS-CoV-2 انجام می‌شود. با این که آزمایش خون نتایج سریعی را ارائه می‌دهد، برای تشخص عفونت کنونی مناسب نیست بلکه مشخص می‌کند که آیا اخیراً به بیماری موردنظر مبتلا بوده‌اید یا خیر. آزمایش آنتی‌بادی نباید برای تشخیص عفونت فعال استفاده شود. محققین نمی‌دانند که آیا آنتی‌بادی‌ها بدن را در برابر ویروس ایمن می‌کنند یا خیر، بنابراین نباید از نتایج آزمایش آنتی‌بادی برای تعیین مصونیت در برابر ویروس استفاده کرد.