بیماری

رفلاکس معده به مری چیست؟

رفلاکس معده به مری (GERD) بیماری شایعی است که در آن، محتویات معده به مری بازمی‌گردند. رفلاکس زمانی بیماری تلقی می‌شود که باعث علائم مکرر و شدید یا آسیب شود. رفلاکس می‌تواند به مری، حلق و دستگاه ‌تنفس آسیب بزند.

علائم بیماری رفلاکس معده

اصلی‌ترین علامت رفلاکس معده، سوزش‌معده است که اغلب با احساس سوزش قفسه‌سینه و برگشت مایعی ترش یا تلخ به گلو یا دهان توصیف می‌شود. ترکیب این دو علامت، از ویژگی‌های شایع رفلاکس معده است که فرد را از انجام آزمایش‌های تشخیصی معمول بی‌نیاز می‌کند.

علائم بیماری رفلاکس معده

گلو درد

تنگی نفس

سرفه کردن

درد قفسه سینه

مشکل در بلعیدن غذا

افزایش ترشح بزاق

تشخیص بیماری رفلاکس معده

تشخیص رفلاکس با معاینه کامل شروع می‌شود که در آن، بیمار علائم و سابقه‌پزشکی خود را برای پزشک شرح می‌دهد. اگر علائم معمول رفلاکس معده وجود داشته باشد، بدون نیاز به انجام آزمایش خاصی، درمان آغاز می‌شود.

با این حال، در شرایط زیر آزمایش‌های تشخیصی انجام می‌شوند اگر: علائم غیرمعمول باشند، شدت رفلاکس معده باعث نگرانی درمورد احتمال آسیب مری شود، علائم به درمان‌های اولیه پاسخ ندهند، پزشک درحال بررسی برای جراحی ضدرفلاکس معده باشد.

تشخیص رفلاکس معده به مری

مانومتری مری

آندوسکوپی فوقانی

آزمایش باریم و PH مری

وبسایت دکتر قاسم معصومی - رفلاکس معده

دکتر قاسم معصومی، متخصص داخلی و گوارش و یکی از پزشکان باسابقه با سوابق متعدد دانشگاهی و اجرایی در آذربایجان غربی هستند. کلینیک ویدیواندوسکوپی دکتر معصومی، ارائه‌دهنده خدمات تشخیصی گوارشی در ارومیه است.

• ۱۳۶۴ - ۱۳۷۱ تحصیل در رشته پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • ۱۳۷۱ - ۱۳۷۵ رئیس شبکه بهداشت و درمان خوی، رئیس دانشکده پرستاری خوی، و رئیس مرکز بهداشت ارومیه
  • ۱۳۷۵ - ۱۳۷۹ دوره تخصص بیماری‌های داخلی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • ۱۳۷۹ تاکنون فعالیت در رشته داخلی در بیمارستان‌های ارومیه

عوارض بیماری رفلاکس معده

التهاب مری

تنگی مری

مری بارت

آندوسکوپی فوقانی

آندوسکوپی فوقانی به پزشک امکان بررسی سطح داخلی مری، معده و قسمت ابتدایی روده‌کوچک را می‌دهد. آندوسکوپی، بهترین روش برای ارزیابی آسیب مری ناشی‌از رفلاکس معده، التهاب مری و مری‌بارت است. این روش همچنین به تشخیص تنگ و باریک‌شدن مری کمک می‌کند.

اگرچه فقط ده تا بیست درصد از افراد مبتلا به رفلاکس معده، یافته‌های غیرطبیعی از آندوسکوپی دارند، انجام این روش برای ارزیابی پتانسیل بروز عوارض رفلاکس ضروری است. پزشک همچنین با این روش، سایر شرایط جدی که شبیه رفلاکس معده هستند را نیز رد می‌کند.

در طول آندوسکوپی فوقانی: برای کمک به رفلاکس استفراغ، به شما داروی بیهوشی داده می‌شود. همچنین ممکن‌است از آرام‌بخش یا داروهای مسکن نیز استفاده شود.به پهلوی چپ دراز می‌کشید.پزشک، آندوسکوپ را از دهان و گلوی شما به مری و معده وارد می‌کند.آندوسکوپ به‌وسیله‌ی دوربینی که دارد، از مری، معده و دودنوم، تصویربرداری کرده و به نمایشگر ارسال می‌کند. درنتیجه، پزشک می‌تواند داخل این اندام‌ها را مشاهده کند.

آزمایش رفلاکس

آزمایش بی‌سیم PH، به پزشک اجازه می‌دهد تا درحالی که فعالیت‌های روزمره خود را انجام می‌دهید، فعالیت ۴۸ ساعته اسیدمعده بررسی شود. برای انجام آزمایش PH:

پزشک آندوسکوپی را انجام می‌دهد و یک تراشه کوچک را در قسمت پایینی مری قرار می‌دهد.تراشه، سطح اسید موجود در مری را در ۴۸ ساعت ثبت می‌کند. تراشه سطح اسید در مری را به یک دستگاه بی‌سیم که به کمر شما متصل است، ارسال می‌کند. اطلاعات به‌دست‌آمده از دستگاه ثبت، شدت رفلاکس معده را نشان می‌دهد.

مقاومت ۲۴ساعت PH

پزشک از این روش برای بررسی رفلاکس معده استفاده می‌کند. این روش، فعالیت اسیدی معده را برای مدت‌طولانی بررسی می‌کند. در طول این روش:پزشک یک کاتتر نازک و انعطاف‌پذیر، با نوک حساس به اسید را از طریق بینی به مری منتقل می‌کند. کاتتر در نقاط مختلف قرار می‌گیرد تا جریان اسیدمعده به مری را بررسی کند. کاتتر به مدت ۲۴ ساعت در بینی باقی می‌ماند.

پزشک با این روش، رفلاکس معده به مری، شدت رفلاکس، رفلاکس غیراسیدی و رابطه بین علائم و رفلاکس را مشخص می‌کند. این روش به ایجاد یک برنامه‌درمانی مناسب توسط پزشک کمک می‌کند.

مانومتری مری

مانومتری‌مری، بخش مهمی از فرآیند ارزیابی قبل از جراحی ضدرفلاکس است، این‌روش به‌ویژه زمانی که پزشک قصد جراحی ضدرفلاکس را داشته باشد، اهمیت زیادی دارد.

در طول مانومتری مری: پزشک یک کاتتر حساس به فشار را در مری قرار می‌دهد. (این فرایند ممکن است قبل از بررسی PH مری انجام شود، زیرا محلی که کاتتر باید قرار بگیرد را تعیین می‌کند)، کاتتر، قدرت و هماهنگی بین انقباض‌های عضلانی را می‌سنجد. همچنین استحکام و توانایی شل‌شدن اسفنکتر پایینی مری را نیز آزمایش می‌کند.

رادیوگرافی کنتراست باریم

رادیوگرافی کنتراست باریم یا باریم مری، بر پایه اشعه ایکس بوده و یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تشخیص رفلاکس معده است. رادیوگرافی باریم هماهنگی بین عملکرد حرکتی مری را نیز می‌تواند ارزیابی می‌کند. این روش برای تشخیص رفلاکس معده کاربرد ندارد، اما آسیب مری ناشی‌از رفلاکس را بررسی می‌کند.

در طول رادیوگرافی کنتراست باریم: ابتدا محلول کنتراست به‌نام باریم بلیعده می‌شود. باریم سطوح داخلی مری و دستگاه‌گواش را می‌پوشاند و شناسایی ناهنجاری‌ها را توسط پزشک آسان‌تر می‌کند. اشعه‌ایکس تابیده می‌شود. در طول تابش اشعه‌ایکس، پزشک باریک‌شدن مری را بررسی می‌کند.